michal - 2008-10-24 22:30:36

Wklejam co wysłałem prowadzącemu odnośnie przewidywanej funkcjonalności systemu:

Firmą, dla której nasza grupa zaprojektuje system informatyczny jest jedna z krakowskich pizzerii.

Z relacji członka naszej grupy, który kiedyś w niej pracował wiemy, że aktualnie używane oprogramowanie firmy jest bardzo ubogie i nie spełnia wymagań  klienta.

System będzie używany przez różne grupy użytkowników o rożnych uprawnieniach: kierownika, pracownika za barem, pracownika przyjmującego zamówienia przez telefon (możliwe że jedna osoba będzie pełniła dwie ostatnie role).

Wstępnie zorientowaliśmy się, jaka funkcjonalność mogłaby być użyteczna:

-przyjmowanie zamówień w lokalu (obsługa ekranu dotykowego),
-przyjmowanie zamówień na telefon (wraz z wyznaczaniem optymalnej drogi dostawy dla kierowców), uwzględnianie rabatów dla stałych klientów i szacowaniem czasu oczekiwania na dostawę,
-monitorowanie poziomu ilości zapasów składników i innych produktów jak napoje, opakowania na wynos, etc., kontrola dostaw od hurtowników, uwzględnianie terminowych promocji,
-zarządzanie kadrami (dostosowywanie godzin pracy poszczególnych pracowników do natężenia ruchu w lokalu i częstotliwości zamówień telefonicznych w różnych porach dnia)

Planujemy zintegrować system ze stroną internetową pizzerii, będącą wizytówką lokalu oraz (dzięki możliwości wystawiania ocen przez gości) cennym źródłem informacji, jaką jest opinia klienta.


W celu poznania szczegółów takich jak godziny otwarcia, ilość: poszczególnych pracowników, użytkowanych pieców, miejsc dla klientów w lokalu zamierzamy przeprowadzić wywiad z pracownikiem pizzerii - potencjalnym użytkownikiem systemu. Podstawowych informacji udzieli także kolega z grupy, który tam pracował.

domi - 2008-11-05 15:13:53

Uprasza się Grześka na odpowiedź na poniższe pytania oraz Opracowania ich, czyli napisania jakichś wniosków
Proszę o napisanie bez literówek :)


To są pytania poprzeplatane z przyjętymi założeniami.


Moduł zamawiania towarów przez telefon
- prosty interfejs
- jakie dane pozyskujemy?
    nr pizzy
    wielkość
    nr tel
    adres
- (autouzpełnianie adresu)
- (usunięcie/dodanie wybranego składnika do pizzy)


Jak oszacować czas oczekiwania na pizzę na wynos.


Stan magazynu
- szacowanie ilośći zużytych składników przez system (pizza waży tyle i tyle..)
- możliwość korekcji - wprowadzenia faktyczego sanu magazynu

Zamawianie dostaw
- na jakiej podstawie system ma informować o brakach w  asortymencie? (ustalanie przez szefa kuchni krytycznych ilośći produktów)?
- liczenie częstotliwości zamawiania produktu (statystyka)
- jak często są nowe dostawy?
- czy są promocje na jakiś składniki w jakimś czasie? (dodtakowe zamówienie, w zaleznośic od chodliwości produktu)



Jaka jest struktura organizacyjna firmy:
hierarchia, ile osób: osoby sprzątające?

uwaga! terminal dotykowy- zakładamy, że jak już będzie, to dla barmana/osoby obsługującej
Pytanie: kto ma dostęp do terminala dotykowego?
musi być podana konkretna nazwa i firma ! produkująca terminal!

czym dowożona jest pizza?
po ile pizz jest pakowanych?
jaka jest czestotliwosc wyjazdów o okreslonych porach dnia?


czego kierownik oczekuje?

- czas pracy reprezentowany przez suwaki: ustalanie terminów pracy pracowników..
- ustalanie godzin otwarcia lokalu

jakie dane mają być na stronie?
menu?
kontakt?
księga gości?
Czy można zamawiać pizzę przez stronę i jak?


Na jakiej podstawie przyznawane są karty stałego kienta?
Czy system ma drukować te karty?
- system musi przechowywać dane stałych klientów
Baza danych wszystkich telefonicznych klientów? co ile czasu musza być usuwani starzy klienci? co miesiąc?

Ile pieców jest?
lie pizz "robi się" na raz?
Ile miejsc dla klientów w lokalu?

roman - 2008-11-06 00:00:29

1 Pytania:
1a Lokal:
*położenie
*ilość stolików
*ilość miejsc
*czy ilość miejsc zmienia się podczas dni ciepłych (ilość miejsc/stolików na dworze)
*godziny otwarcia
*ilość pieców

1b Przyjmowanie zamówień
-telefoniczne:
  *jak szacuje się (jeśli się szacuje) czas oczekiwania na pizze
  *jakie dane pozyskujemy od klienta w celu realizacji zamówienia, czy będziemy pozyskiwać dodatkowe dane
  *czy używamy danych klienta w przyszłości (po zrealizowaniu zamówienia), jakie dane magazynujemy, w jakim celu
  *wpływ rodzaju zamówienia na cenę
-na miejscu:
  *jak szacuje się (jeśli się szacuje) czas oczekiwania na pizze
  *wpływ rodzaju zamówienia na cenę
-przez internet:
  *jak szacuje się (jeśli się szacuje) czas oczekiwania na pizze, jak powiadamiamy o tym klienta
  *jakie dane będziemy pozyskiwać od klienta w celu realizacji zamówienia, czy będziemy pozyskiwać dodatkowe dane
  *czy używamy danych klienta w przyszłości (po zrealizowaniu zamówienia), jakie dane magazynujemy, w jakim celu\
  *wpływ rodzaju zamówienia na cenę
  *jak pracownicy dowiadują się o złożonym zamówieniu
  *jak klient dowiaduje się o przyjęciu zamówienia, ewentualnie o tym że zamówienie nie może być zrealizowane

1c Dostępność składników (magazyn)
*jak do tej pory szacowano stan magazynu
*jak była realizowana kontrola świeżości produktów
*czy kontrolowano ile składników przeznacza się na pizze
*jak często weryfikowany jest stan magazynu, czy weryfikowany jest tylko po to żeby coś zamówić, czy też po to aby zmienić statystyki produktów
*czy wprowadza się korekty do stanu magazynu, czy zamawiano towary jak było widać że się coś kończy
*na jakiej podstawie system ma informować o brakach w  asortymencie? (ustalanie przez szefa kuchni krytycznych ilośći produktów)?
*jak często mogą być nowe dostawy
*czy produktów dostarcza jeden dostawca? czy wielu? czy terminy dostaw są różne? od czego zależą?
*promocje zależące od ilości/czasu zamówienia.

1d Struktura organizacyjna firmy/pracownicy:
*ile osób jest zatrudnionych na jakich stanowiskach.
*hierarchia w firmie
*kto ma dostęp do terminala dotykowego? (dodatkowo jakiej firmy jest ten terminal)
*jak zmienia się ilość osób na zmianie w zależności od dnia tygodnia i pory dnia
*czy mierzona jest wydajność pracowników, jeśli tak to jak?

1e Dostawy
*czy odległość wpływa na cenę? jak?
*czym dowożona jest pizza? czy pojazdy są uwzględnione w dotychczasowym systemie? jak? (np dane dotyczące serwisowania rowerów :))
*po ile pizz jest pakowanych?
*jaka jest czestotliwosc wyjazdów o okreslonych porach dnia?
*ile wynosi maksymalny/średni czas dostawy
*czy jest ustalone po ile pizz minimum jest wożone? jeśli tak to czy to minimum zmienia się w czasie. (np nie wozimy mniej niż 3 pizze na raz, chyba że klient czeka już 30 min)

1f Oczekiwania dotyczące strony:
*jakie dane mają być na stronie?
*Czy można zamawiać pizzę przez stronę i jak?

1g Inne:
*na jakiej podstawie przyznawane są karty stałego kienta?
*czy system ma drukować te karty?
*jakie dane stałych klientów system musi przechowywać
*Baza danych wszystkich telefonicznych klientów? co ile czasu musza być usuwani starzy klienci? co miesiąc?
*maksymalna przewidywana wydajność pizzeri, ile pizz "robi się" na raz?, ile robi się jedna pizza.
*czy promocje mają być uwzględniane na stronie internetowej
*def stałego klienta (czy wpływa na to ilość zamówionych pizz w czasie?)
*jak klient dostaje kartę stałego klienta?
*odgrzewanie (słyszałem kiedyś, że pizze na telefon robione są na zasadzie odgrzewania gotowych pizz, czyli jak to działa i czy możliwy jest recycling zamówień które nie zostały przyjęte, na jakiej zasadzie to działa, czy pizza jest mrożona, ile może leżeć, jak uwzględnic to w systemie  )

2 Odpowiedzi :) :

3 Moje komentarze:
do tego co napisała domi
Na razie trzeba zadać pytania, uzyskać odpowiedzi i na tej podstawie zrobić szkic systemu, czyli (moim zdaniem) na takie rzeczy jak auto-uzupełnianie adresu jest za wcześnie. Zresztą na podstawie telefonu (bo chyba to będzie naszym id klienta) nie można zrobić auto-uzup~ bo klient mobilny jest :P)

btw jak wam coś przyjdzie do głowy to piszcie. więcej pytań teraz == mniej ściemniania potem :)

domi - 2008-11-06 14:11:25

z autouzupełnianiem adresu chodziło o to, że mamy w systemie pamiętane wszystkie nazwy ulic,
jak dzwoni telefon, to uzyskujemy dane: telefon, jaka pizza..., adres
i musimy go wklepać do systemu
więc jak już wklepujemy, to żeby się autouzupełniało, żeby szło szybciej

a potrzebujemy trzymać dane wszystkich klientów telefonicznych, żeby wyodrebnić tych, którym przysługuje karta stałego klienta

roman - 2008-11-06 21:11:32

tzn nie chodzi o wnioskowanie adresu z numeru telefonu?  bo jak nie to Cie nie zrozumialem :P

michal - 2008-11-07 20:42:43

roman napisał:

bo jak nie to Cie nie zrozumialem :P

dlatego jesteś sekretarzem :P


Grzesiek: jutro o 15:50 mam przesłać Dyduchowi raport z wywiadu, oto Twoje zadanie:

Należy sporządzić dokument, opisujący problemy, wytypowane do rozstrzygnięcia w trakcie wywiadu oraz uzyskaną wiedzę i okoliczności jej pozyskania.

Wytypowane problemy masz powyżej, napisz w jakiejś ładnej formie odpowiedzi na nie i zmyśl coś na temat okoliczności ; )

domi - 2008-11-08 14:26:09

Grzesiek
masz kopa w dupę!

Napisz to

tszesuaf - 2008-11-08 16:03:29

Ok, oto co stworzyłem na podstawie waszych pytań. Wysyłam na razie to, ale myślę, że niektóre rzeczy jeszcze doprecyzuję. Wybaczcie, że tyle to trwało ale musiałem też niektóre rzeczy przemyśleć. Piszcie swoje uwagi!


####################################################################

1. Dane dotyczące lokalu :

    - Lokal znajduje się na os. Wysokim 21 (Nowa Huta)
    - Ilość miejsc :
        * w samym lokalu jest ok. 90 miejsc;
        * przy lokalu mieści się niewielki (ok. 30 miejsc) zadaszony ogródek ( w zimie nieczynny )
    - Lokal jest czynny codziennie w godzinach 12:00 - 23:00 (ale zamówienia telefoniczne są realizowane nawet do 2:00)
    - Lokal wyposażony jest w jeden piec, który mieści 8 największych (50 cm) pizz


2. Przyjmowanie zamówień :

    a) telefonicznie :
   
        Dotychczas w praktyce przyjmownie zamówienia przez telefon wyglądało następująco :
       
            - pytanie klienta o nr. telefonu ( potrzebny do 2 celów: jest powiązany z adresem jeśli klient już kiedyś coś zamawiał
              oraz kontakt w razie np. problemów z dojazdem do klienta lub poinformowanie, że pizza dojedzie poźniej )
            - przyjęcie zamówienia i ew. informacja o aktualnej promocji
            - podanie kwoty rachunku
            - ustalenie ewentualnych zmian ( np. zmiana składników pizzy lub podanie jednorazowego adresu, pod który ma być dostarczona pizza )

        Dane, które pozyskujemy od klienta to nr. telefonu oraz adres, które są ze sobą ściśle powiązane. Wadą tego rozwiązania jest to, że klient
        nie wie o tym, że zamawiając pizzę i podając np. raz nr. na komórkę a drugi raz nr. domowy de-facto ma 2 konta w systemie ( pomimo, że adres
        dla obydwu jest taki sam ). Rozwiązaniem tego problemu mogłoby być automatyczne wiązanie kont, w których adresy mają taką samą wartość i przypisywanie
        kilku nr. telefonu do scalonego konta. Miałoby to na celu usprawnienie procesu zdobywania kart rabatowych przez stałych klientów oraz, w razie problemów
        z dodzwonieniem się na podany nr. telefonu, możliwość kontaktu poprzez inny nr. powiązany z danym adresem.
       
    b) w lokalu :
   
        Przyjmowanie zamówień w lokalu nie jest objęte dotychczas użytkowanym systemem. Pomysł polega na tym, żeby wzbogacić system o dodatkowy moduł,
        którego interfejsem będzie terminal dotykowy obsługiwany przez kelnerki i/lub barmanki. Zadaniem modułu jest prowadzenie rachunku dla klientów lokalu
        ( per stolik ) oraz informowanie kucharzy/pizzerów o zamówieniu na danie lub pizzę.
       
    c) przez internet :
   
        W tym momencie nie ma możliwości zamawiania pizzy przez internet. // Tutaj musimy się wszyscy zastanowić jak to może wyglądać i jak to zintegrować ze systemem
   
   
    UWAGI:
   
    - wpływ zamówienia na cenę jest ściśle określony przez promocje; promocje dotyczą głównie pizzy i w różne dni tygodnia obowiązują różne promocje;
    - dowóz do klienta jest darmowy ( ale przy zamówieniu powyżej 17 zł )
    - czas oczekiwania zależy od ilości zamówień aktualnie realizowanych, czyli de-facto od pory dnia i dnia tygodnia ( weekend wieczorem najdłużej,
      w tygodniu wczesnym popołudniem najkrócej )
   
   
3. Magazyn :

    Dostawy produków są uzależnione od ich rodzaju. Niektóre są dostarczane regularnie co pewien czas przez zewnętrzne firmy ( np. kegi z piwem, zgrzewki z napojami,
    worki z mąką, etc. ), a niektóre są kupowane i dostarczane do pizzerii przez właściciela lub jednego z kierowców w momencie, kiedy czegoś brakuje.
    Kontrola ilości składników przeznaczonych na pizzę nie była przeprowadzana ( ciężko to stwierdzić, trzeba by zrobić badania statystyczne w jakimś dłuższym
    przedziale czasowym ). Kontrola świeżości produktów jest przeprowadzana każdego dnia przed otwarciem lokalu.
    Stan magazynu w przypadku niektórych produktów jest trudny do zweryfikowania ( np. skończy się wiaderko sera to nikt tego nie zapisuje bo nie ma takiej potrzeby ).
    Stan magazynu weryfikowany jest w celu określenia, czy brakuje jakiegoś produktu.
    System pownien sprawdzać stan magazynu i informować o tym, że pewnych produktów brakuje lub jest mało ( można np. ustalić priorytety produktów i o braku lub niskim stanie
    tych o wyższym priorytecie system będzie informował wcześniej ).
   
4. Struktura organizacyjna :

    Jest dosyć prosta. Szefem / kierownikiem jest właściciel, który zarządza całą pizzerią. Pozostali pracownicy są równi w hierarchii.
   
    Stanowiska :
   
    - kucharz / pizzer            6
    - kelnerka / barmanka        4
    - zmywarka                    2
    - sprzątaczka                2
    - kierowca                    10
    - pomoc kuchenna            1
   
    Na zmianie pracuje 3 kucharzy / pizzerów, 2 barmanki / kelnerki, 1 sprzątaczka, 1 zmywarka oraz 1-6 kierowców (zależnie od pory dnia).
    Pomoc kuchenna pracuje niezależnie od zmiany i jej zadaniem jest odpowienie przygotowanie produktów ( np. krojenie wędliny, warzyw, przygotowanie sosów do pizz, etc. )
    Do terminala dotykowego dostęp mają kelnerki / barmanki oraz ( w przypadku zamówień telefonicznych ) kierowcy aktualnie przebywający w lokalu oraz kucharze / pizzerzy.
    Wydajność pracowników jest mierzona na podstawie obserwacji właściciela, oraz ewentualnych uwag pozostałych pracowników.
   
5. Dostawy :

    Dostawa jest darmowa ( min. wartość zamówienia musi przekroczyć 17 zł ). Odegłość nie gra roli, ale jest określony rejon, w którym dostawy są realizowane i jest to
    teren Nowej Huty oraz najbliższych okolic ( wliczając małe miejscowości ).
    Pizza dowożona jest samochodami.
    Pizze na dowóz pakowane są do kartonów a następnie do specjalnych toreb utrzymujących ciepło. W jednej torbie mieszczą się 4 największe (50 cm) pizze.
   
    Częstotliwości wyjazdów są zależne głównie od pory dnia :
   
    12:00 - 14:00    -    1 wyjazd / 40 min
    14:00 - 16:00    -    1 wyjazd / 30 min
    16:00 - 18:00    -    1 wyjazd / 20 min
    18:00 - 24:00    -    1 wyjazd / 5-15 min
    24:00 -  2:00    -    1 wyjazd / 20 min
   
    Max czas dostawy to 1,5 h ( przy największym ruchu). Minimalny czas dostawy to 20 min. Średni czas to 40 min.
    Minimalna ilość pizz na wyjazd nie jest sztywno ustalona. Ilośc musi być optymalna i zależy od tego jaką trasę musi przebyć kierowca, w ile miejsc musi dojechać
    i ile pizz było w każdym zamówieniu.
   
6. Inne :
   
    Karty stałego klienta przynawane są na pdostawie ilości zamówień oraz ich wartości. Są 2 rodzaje kart stałego klienta :
    - Srebrna ( uprawnia do 5% zniżki na wartość całego zamówienia )
    - Złota ( uprawnia do 10% zniżki na wartość całego zamówienia )
    System nie ma ich druować.
    Klient dostaje kartę rabatową przy najbliższym zamówieniu ( jeśli takowa mu przysługuje ). Ale na dobrą sprawę karta to tylko gadżet, bo system wie, że
    klientowi należy się rabat.
    System musi przechowywać historię zamówień klienta, i na jej podstawie przyznawać stopnie rabatowe.
   
    Wydajność pizzerii:
   
    - piec może wypiekać do 8 największych (50 cm) pizz naraz
    - jedna pizza wypieka się 4 min. + czas na przygotowanie pizzy ( uformowanie ciasta + składniki ) ok. 3 min.
   
    Wszystkie pizze są robione od zera. Nie odgrzewane są gotowe ( mrożone ) pizze.
   
    Jeśli pizza nie zostaje przyjęta, to jest możliwość sprawdzenia, czy inne zamówienie dotyczy TAKIEJ SAMEJ pizzy (jeśli chodzi o rozmiar i składniki). Wtedy taka pizza jest
    odgrzewana w piecu i przekazywana na dowóz do innego klienta ( ale tylko w przypadku, gdy dzieje się to w krótkim odstępie czasowym, max 1 godz. ).
   
    Baza danych klientów :
   
        Tutaj jest kwestia dyskusyjna co ile usuwać klientów. Myślę, że co pół roku wystarczy i usuwamy tylko tych, co nie składali zamówień np. od roku czasu.

michal - 2008-11-08 16:22:22

tszesuaf napisał:

c) przez internet :
   
        W tym momencie nie ma możliwości zamawiania pizzy przez internet. // Tutaj musimy się wszyscy zastanowić jak to może wyglądać i jak to zintegrować ze systemem

Proponuje nie modelować systemu tak żeby umożliwiał zamawianie pizzy przez neta z tego powodu że ludzie mogą sobie robić jaja, a nie będziemy przecież potem dociekać po adresie ip winnego... Przez telefon takie sytuacje się raczej nie zdarzają. Na stronie www moim zdaniem powinno być tylko aktualne menu, dane kontaktowe itp. aktualne promocje i info o kartach stałych wyjadaczy.


tszesuaf napisał:

Baza danych klientów :
   
        Tutaj jest kwestia dyskusyjna co ile usuwać klientów. Myślę, że co pół roku wystarczy i usuwamy tylko tych, co nie składali zamówień np. od roku czasu.

Załóżmy że kierownik może mieć możliwość wyboru co ile tacy delikwenci są usuwani.

michal - 2008-11-08 18:14:16

Przyszły mi na myśl jeszcze takie pytania - może zdążymy je opracować zanim wyślemy wszystko do prowadzącego (i tak już mamy opóźnienie):

Czy system ma coś robić w momencie jak klient płaci za zamówienie? Są jakieś paragony drukowane na kasie? Jeśli tak to czy system ma tym zarządzać?
Analogicznie z zamówieniami przez telefon - kurier przyjeżdża i przynosi kasę - co wtedy się ma dziać?
A co gdy ktoś zamówił pizzę i jej nie odebrał? Trzeba tą pizzę jakoś na straty chyba spisać.

tszesuaf - 2008-11-08 18:30:24

michal napisał:

Czy system ma coś robić w momencie jak klient płaci za zamówienie?

Oprócz n/w to nie.


michal napisał:

Są jakieś paragony drukowane na kasie?

Tak. Zadaniem systemu jest wydrukowanie rachunku po przyjęciu zamówienia telefonicznego, albo po zamknięciu rachunku w terminalu przez kelnerkę ( to w przypadku lokalu ).


michal napisał:

kurier przyjeżdża i przynosi kasę - co wtedy się ma dziać?

Nic. Rozliczenie kasy z wyjazdów odbywa się na koniec dnia. Każdy kierowca ma wizytę na dywaniku u właściciela, który ma wykaz wyjazdów ( i sumy rachunków ) z całego dnia, i wtedy rozlicza się z całości. Dodatkowo czasem odlicza się od tej kwoty wydatki np. na paliwo.


michal napisał:

A co gdy ktoś zamówił pizzę i jej nie odebrał? Trzeba tą pizzę jakoś na straty chyba spisać.

Zgadza się. Taka opcja powinna być przewidziana w systemie ( plus w razie czego przekładka związana z wcześniej wspomnianym recyclingiem ).


Jeśli chodzi o zamawianie przez internet to ok, możemy zrezygnować z tej opcji.



michal napisał:

Załóżmy że kierownik może mieć możliwość wyboru co ile tacy delikwenci są usuwani.

So be it :)

roman - 2008-11-08 20:12:18

System ma za zadanie zbieranie zamówień od klientów na dwa sposoby, zbierać dane telefoniczne klientów, umożliwiać dodawanie produktów do menu oraz udostępniać menu na stronie internetowej, koordynować dostarczanie towarów do klienta, wspomagać system zamówień w magazynie, obsługiwać grafik oraz personel, powiadamiać personel o zamówieniach.

Problemy wytypowane do rozwiązania:
1. Przyjmowanie zamówień od klienta
2. Dostarczanie towarów do klienta
3. Zbieranie danych na temat klienta
4. Obsługa magazynu
5. Obsługa personelu
6. Obsługa menu

ad 1. Przyjmowanie zamówień obecnie odbywa się na dwa sposoby: "przy ladzie" oraz przez telefon. System ma umożliwić wprowadzenie zamówienia oraz         ewentualnie powiązanie zamówienia z danycm klientam (nr telefonu)
    1.1 Przyjmowanie zamówień przez telefon
      Dotychczas w praktyce przyjmownie zamówienia przez telefon wyglądało następująco :
            - pytanie klienta o nr. telefonu ( potrzebny do 2 celów: jest powiązany z adresem jeśli klient już kiedyś coś zamawiał
              oraz kontakt w razie np. problemów z dojazdem do klienta lub poinformowanie, że pizza dojedzie poźniej )
            - przyjęcie zamówienia i ew. informacja o aktualnej promocji
            - podanie kwoty rachunku
        - na podstawie numeru telefonu wystawiane są karty stałego klienta
    1.2 Przyjmowanie zamówień przy ladzie
      Przyjmowanie zamówień w lokalu nie jest objęte dotychczas użytkowanym systemem. Planujemy wzbogacić system o dodatkowy moduł,
    którego interfejsem będzie terminal dotykowy obsługiwany przez kelnerki i/lub barmanki. Zadaniem modułu jest informowanie kucharzy/pizzerów o zamówieniu na         danie lub pizzę.
ad 2. Dostarczanie towarów do klienta. System ma powiadamiać kierowców o zamówieniach które można już zrealizować (pizza jest gotowa). Oraz ma umożliwiać     kierowcom wprowadzanie zamówień które zostaly odrzucone przez klienta.
    1.1 Przy zamówieniu przy ladzie klient dostaje produkt do rąk własnych.
    1.2 Przy zamówieniu telefonicznym:
        Dostawa jest darmowa jeśli przekroczy minimalną wartość zamówienia. Odegłość nie gra roli, ale jest określony rejon, w którym dostawy są         realizowane (obecnie jest to teren Nowej Huty oraz najbliższych okolic, wliczając małe miejscowości ).
        Pizza dowożona jest samochodami. Pizze na dowóz pakowane są do kartonów a następnie do specjalnych toreb utrzymujących ciepło. W jednej torbie         mieszczą się 4 największe (50 cm) pizze.
    Częstotliwości wyjazdów są zależne głównie od pory dnia :
        12:00 - 14:00    -    1 wyjazd / 40 min
    14:00 - 16:00    -    1 wyjazd / 30 min
    16:00 - 18:00    -    1 wyjazd / 20 min
    18:00 - 24:00    -    1 wyjazd / 5-15 min
    24:00 -  2:00    -    1 wyjazd / 20 min
    Max czas dostawy to 1,5 h ( przy największym ruchu). Minimalny czas dostawy to 20 min. Średni czas to 40 min.
        Minimalna ilość pizz na wyjazd nie jest sztywno ustalona. Ilośc musi być optymalna i zależy od tego jaką trasę musi przebyć kierowca, w ile miejsc         musi dojechać i ile pizz było w każdym zamówieniu.
    W przypadku nie przyjęcia pizzy zamówionej telefonicznie istnieje możliwość wprowadzenia jej do systemu (na wypadek pojawienia się zamówienia na tą         samą pizze)
ad 3. Zbieranie danych od klienta ma miejsce podczas składania zamówienia przez telefon.
    System musi przechowywać historię zamówień klienta, i na jej podstawie przyznawać stopnie rabatowe.
    Karty stałego klienta przynawane są na pdostawie ilości zamówień oraz ich wartości. Są 2 rodzaje kart stałego klienta :
    - Srebrna ( uprawnia do 5% zniżki na wartość całego zamówienia )
    - Złota ( uprawnia do 10% zniżki na wartość całego zamówienia )
    Klient dostaje kartę rabatową przy najbliższym zamówieniu ( jeśli takowa mu przysługuje ). Ale na dobrą sprawę karta to tylko gadżet, bo system     wie, że    klientowi należy się rabat. Klienci są identyfikowani na postawie numerów telefonów. Rabaty są przyporządkowane poszczególnym numerom telefonów (na karcie jest o tym informacja). System ma także pilnować aby dane klientów nieaktywnych i nie posiadających rabatów były usuwane.
ad 4. Dostawy produków są uzależnione od ich rodzaju. Niektóre są dostarczane regularnie co pewien czas przez zewnętrzne firmy ( np. kegi z piwem, zgrzewki         z napojami, worki z mąką, etc. ), a niektóre są kupowane i dostarczane do pizzerii przez właściciela lub jednego z kierowców w momencie, kiedy         czegoś brakuje. Kontrola świeżości produktów jest przeprowadzana każdego dnia przed otwarciem lokalu. Stan magazynu w przypadku niektórych         produktów jest trudny do zweryfikowania ( np. skończy się wiaderko sera to nikt tego nie zapisuje bo nie ma takiej potrzeby ). Stan magazynu         weryfikowany jest w celu określenia, czy brakuje jakiegoś produktu. System ma umożliwiać wprowadzanie produktów które trzeba zamówić.
ad 5. System ma za zadnanie umożliwać tworzenie grafiku pracy. Ma powiadamiać kucharzy o zamówieniach oraz kierowców o celach.
    Stanowiska :
    - kucharz / pizzer           6
    - kelnerka / barmanka        4
    - zmywarka                   2
    - sprzątaczka                2
    - kierowca                   10
    - pomoc kuchenna             1
    Na zmianie pracuje 3 kucharzy / pizzerów, 2 barmanki / kelnerki, 1 sprzątaczka, 1 zmywarka oraz 1-6 kierowców (zależnie od pory dnia).
    Pomoc kuchenna pracuje niezależnie od zmiany i jej zadaniem jest odpowienie przygotowanie produktów ( np. krojenie wędliny, warzyw, przygotowanie         sosów do pizz, etc. )
    Do terminala dotykowego dostęp mają kelnerki / barmanki oraz ( w przypadku zamówień telefonicznych ) kierowcy aktualnie przebywający w lokalu oraz         kucharze / pizzerzy.


6. System ma za zadanie umożliwiać dodawanie pizz, dań oraz innych produktów do menu oraz udostępniać jego część na stronie internetowej. Dodawać może jedynie kierownik pizzerni lub osoba przez niego wyznaczona.


//sory za format

michal - 2008-11-08 20:29:47

roman napisał:

1.3 Przyjmowanie zamówień przez internet.
      Obecnie nie jest to możliwe. Planuje się założenie strony internetowej która udostępniała by 'menu' oraz umożliwiała by składanie zamówień         poprzez internet. Tu także trzeba będzie podać numer telefonu (będzie on loginem).

Skąd żeś Ty to wytrzasnął?!?!?!

tszesuaf - 2008-11-26 00:39:40

Hej,

Widzę, że temat trochę ucichł. Nie było mnie na ostatnich zajęciach i nie za bardzo wiem na czym teraz stoimy ( zdążyłem się dowiedzieć tyle, że burzliwym tematem zajęć była fryzura Dominiki :) ). Co mamy teraz zrobić?

@Michał - jak Cię spotkałem na uczelni wspominałeś coś o Use Case'ach, możesz rozwinąć temat?

domi - 2008-12-01 22:53:46

uwaga uwaga!
schemat use case- głowny i pomocnicze (szczegółowe)

http://student.agh.edu.pl/~domi/all/psi%201%20nasze.uml

Roman, na tym możesz sie wzorowac (żeby było spójnie)

tszesuaf - 2008-12-01 23:38:09

Świetna robota! Próbowałem jeszcze przyglądnąć się temu naszemu wstępnemu opisowi systemu, żeby ewentualnie zasugerować coś do dodania.

Jest jedna rzecz, nad którą może warto by się zastanowić. Mianowicie, kierowca czasem na początku dnia może wziąć z kasy niewielką sumę pieniędzy ( którą należy odnotować w systemie ) np. na zakupy lub po prostu aby mieć z czego wydać resztę ( szczególnie na pierwszych wyjazdach ). Wtedy pobraną kwotę należy doliczyć do kwoty do rozliczenia z całego dnia. Podobnie, jeśli z kwoty uzbieranej za cały dzień kierowca musiał wydać pewną ilość pieniędzy ( np. na zakup towarów lub paliwa ) kwotę tą należy uwzględnić przy rozliczaniu z całego dnia.

Wydaje mi się, że warto to dodać. Napiszcie, co o tym sądzicie.

roman - 2008-12-01 23:46:57

czym to otworzyc?

roman - 2008-12-02 11:03:36

student.agh.edu.pl/rwiatr/diag/

roman - 2008-12-23 17:00:48

student.agh.edu.pl/rwiatr/psi/

diagramy, pseudokod będzie po świętach, jak macie jakieś pytania 'jak to działa', lub jak zauważycie, że czegoś nie ma lub jest źle lub trzeba dorobić to przez gg (6561881)

wszystko jest w visio, jak trzeba komuś przerobić na obrazek (czego nie polecam) to dajcie znać.

roman - 2009-01-10 22:49:35

poprawiłem dfd, dodałem pseudokod
Jak by ktoś mógł sprawdzić pseudokod za ortografami etc. Jestem chory i zepsułem podkreślanie w open office :P

btw, jak komuś trzeba będzie interpretacji dfd to jutro jest ostatni termin przed zajęciami kiedy będę miał czas.

michal - 2009-01-12 12:08:13

Wiagramy ERD:
http://student.agh.edu.pl/~mpieta/psi/pizzeria.png

michal - 2009-01-19 02:42:23

Grzesiek - gdzie są interfejsy? Miałeś je na niedzielę zrobić... Dziś chciałbym je widzieć na forum.

Do pozostałych - pamiętajcie o uwzględnieniu na swoich diagramach takich szczegółów:
1) możliwość komponowania pizzy przez kierownika
2) możliwość dobierania/usuwania składników z pizzy przez klienta

We wtorek wieczorem napiszę wszystkie wymagania funkcjonalne w jednym miejscu - możliwe że niektóre diagramy trzeba będzie uzupełnić.

tszesuaf - 2009-01-20 06:29:06

Wybaczcie za opóźnienie, ale sobie nie mogę ostatnio palcem do d... trafić...

Na razie efekty mojej pracy wrzuciłem tu :

http://student.agh.edu.pl/~baranik/psi2/


Wiem, że to nie wszystko. Skończę pisać we środę, albo i nawet czwartek bo to tyle zajmuje...


Btw. połowa rzeczy nie jest uwzględniona na tych diagramach i opisując ten interfejs muszę sobie z palca wysysać mnóstwo rzeczy...

michal - 2009-01-21 12:20:28

napisz czego brakuje to będziemy uzupełniać

tszesuaf - 2009-01-23 05:37:26

Ćwierkają wróbelki, od samego rana...


http://student.agh.edu.pl/~baranik/psi2/


Jest wszystko, pliki z Visio, JPG'i i doc z opisem i wklejonymi schematami. Ostatnio nie zauważyłem i nie skonwertowałem go do starszego formatu MS Word ( bo pisałem pod MSO 2007 ).


Z moich uwag:
- u pracownika przydałoby się pole NIP
- WAŻNE! Nie tak powinien wyglądać sposób przechowywania klientów w bazie. Nie widzę w ogóle tabeli klienci. Każdemu zamówieniu powinien być przyporządkowany jeden klient. Informacje jak adres i nr. tel. klienta nie powinny znajdować się w zamówieniu tylko właśnie w rekordzie klienta. Zamówienie ma tylko posiadać ID_klienta.
- poza tym ja bym zrobił jeszcze kilka małych tabel, które będą umożliwiały grupowanie niektórych danych ( to zobaczycie w interfejsie jakie mam na myśli; generalnie chodzi mi o te, które tam opisałem, że są w ComboBox'ach );


Chyba tyle... idę spać. Jak wstanę to podyskutujemy. Mam nadzieje, że uda nam się wszystkim razem zebrać. Czekam na wasze odpowiedzi, komentarze, sugestie.

GotLink.pl